تاریخچه پیدایش پلییورتان (Polyurethane) و پلی یوریا (Polyurea)

تاریخچه ابداع پوشش‌های پلی‌یورتان (Polyurethane) به سال ۱۳۹۰ و کشف پلیمریزاسیون افزایشی دی‌ایزوسیانات، توسط اتوبایر و همکاران بر می‌گردد. همین واکنش، کلید تولید پلی‌یورتان و پلی‌یوریا گردید. پلی‌یورتان حاصل واکنش گرمازا بین دی یا پلی ایزوسیانات با ترکیبات حاوی گروه‌های هیدروکسیل مثل پلی‌ال می باشد.
اما اغلب پلی یا دی ایزوسیانات‌ها می‌توانند با ترکیبات حاوی هیدروژن فعال، چون آمین‌ها، واکنش خیلی سریع‌تری داشته باشند. این واکنش مبنای تشکیل ساختمان پلی‌یوریا است.
از آنجا که وجود زنجیره پلی‌یوریا در بسیاری از محصولات پلی‌یورتان، به دلیل مصرف آمین‌ها به عنوان extender زنجیره و یا جزء رزین که به صورت جزئی و یا کلی به جای پلی‌ال قرار می‌گیرد، غیرقابل پیش‌بینی نیست اصطلاح «پلی‌یورتان» و یا «یورتان» جهت توصیف کلیه پلیمرهایی استفاده می‌شده است که حاصل واکنش دی یا پلی ایزوسیانات هستند و از جمله «پلی‌یوریا».
این مبحث تا سال ۱۳۸۹ که شرکت Texaco chemical پوشش‌های الاستومری پلی‌یورتان ۱۰۰ درصد جامد قابل پاشش را بر پایه پلی‌اتر جفامین، به عنوان محصولی ویژه با مزایا و مشخصات فوق‌العاده به بازار عرضه نمود، ادامه داشت. از آن پس الاستومر پاششی پلی‌یورتان ۱۰۰ درصد جامد به عنوان یک تکنولوژی پیشرفته جدید پذیرفته شد و متعاقبا انجمن توسعه پلی یوریا (PDA) در سال ۲۰۰۰ تاسیس یافت. مطابق استانداردهای این انجمن محصولی پلی‌یوریا نام می‌گیرد که محتوی آمین یا پلی‌اتر آمین آن حداقل ۸۰ درصد باشد و محصولی پلی‌یورتان نام می‌گیرد که محتوی پلی‌ال هیدرول آن از ۸۰ درصد کمتر نباشد. بر اساس این دو پارامتر می‌توان سیستمی از ترکیب یا هیبرید پلی‌یوریا/پلی‌یورتان داشت.

پلی یورتان و پلی یوریا ـ تفاوت و شباهت

شیمی پلی‌یورتان بر اساس واکنش گرمازا  بین دی یا پلی ایزوسیانات و ترکیبات حاوی گروه پایانی هیدروکسیل، چون پلی‌ال‌ها می‌باشد.
شیمی پلی‌یوریا بر پایه واکنش گرمازا بین دی یا پلی ایزو سیانات با ترکیبات حاوی هیدروژن فعال چون آمین‌ها می‌باشد.

این تفاوت ساختار، زمان واکنش بسیار سریع و متعاقبا زمان ژل شدن، خشک شدن سطحی و خشک شدن کامل سریع‌تر پلی‌یوریا را نسبت به پلی‌یورتان توجیه می‌کند.
باند C-N در ساختار پلی‌یوریا از باند C-O در الاستومر پلی‌یورتان قوی‌تر است. این خاصیت باعث حصول دوام حرارتی بهتر پلی‌یوریا  نسبت به پلی‌یورتان می‌شود. در نتیجه سیستم پلی‌یوریای ۱۰۰ درصد جامد دوام حرارتی بهتری را در مقایسه با الاستومر پلی‌یورتان بروز می‌دهد.
پوشش الاستومر پلی‌یوریای ۱۰۰ درصد جامد، شامل ساختار بلوکی نرم و سخت است. جزء دی ایزو‌سیانات به عنوان Hard Block  و پلی‌اتر آمین جفامین به عنوان SoftBlock عمل می‌کنند.
خصوصا آمین‌ها به طور عام از ستون فقرات پلی اکسی پروپیلن نرم و انعطاف پذیر برخوردارند که بر خلاف پلی‌یورتان منجر به  حصول طبیعت هیدروفوبیک/ضدآب پلی‌یوریا می‌گردد.
نکته کلیدی در فناوری پوشش‌های الاستومر پلی‌یوریا این است که واکنش آمین/دی ایزوسیانات تقریبا فوری انجام می‌گیرد (زمان ژل شدن ۳ تا۱۰ ثانیه) که این واکنش سریع بدون حضور کاتالیست صورت می‌پذیرد. این واکنش‌دهی سریع‌تر از زمانی است که ایزوسیانات فرصت می‌یابد تا با رطوبت و آب وارد واکنش شود (واکنشی که منجر به تولید حباب‌های نا‌خواسته دی‌اکسیدکربن می‌گردد). بنابراین پلی‌یوریا در مناطق شرجی  و یا بر روی سطوح مرطوب قابل اعمال خواهد بود و نسبت به پلی‌یورتان‌ها از حساسیت کمتری نسبت به رطوبت محیط و سطح در حین اعمال و کیورینگ، برخوردار است.


پوشش پلی‌یوریا نسبت به رطوبت حساس نبوده و عیوب مرتبط با رطوبت، چون ایجاد حباب، کف و یا تورم و تاول را بروز نمی‌دهد. اگرچه، توجه به این نکته ضروری است که جهت حصول حفاظت از خوردگی بلند مدت اعمال هیچ یک از سیستم‌های پوششی بر روی سطح مرطوب و یا خیس توصیه نمی‌گردد مگر اینکه با استفاده از پرایمر مخصوص از میزان چسبندگی به سطح اطمینان حاصل شود.
عدم وجود کاتالیست جهت سخت شدن و طبیعت اتو کاتالیست پلی‌یوریا، باعث تامین خواص عالی در معرض نور UV و یا دما‌های بالا می‌شود چرا که وجود کاتالیست در سیستم، تخریب و افت خواص پلیمر را در شرایط مزبور افزایش می‌دهد. حفظ خواص فیزیکی پلی‌یوریای آلیفاتیک در شرایط مختلف جوی، بهتر از پلی‌یورتان آلیفاتیک حاوی کاتالیست است. اگرچه در سیستم‌های الاستومر پلی‌یوریای آروماتیک تمایل به زردگرایی  پلی‌اتر آمین و سایر واکنش‌گر‌های آمینی، کمی بیشتر از پلی‌یورتان‌های بر پایه هیدروکسیل پلی‌ال می‌باشد. این تغییر رنگ و تمایل به زردشدگی در سیستم‌های دکوراتیو به راحتی با استفاده از لاک های آلیفاتیک قابل مرتع نمودن است. لازم بذکر است اشعه UV بر سایر خواص پلی‌یوریا و پلی‌یورتان، از جمله مقاومت‌های مکانیکی و شیمیایی بی‌تاثیر است.

مزایا‌ی پلی یوریا

• زمان واکنش سریع:
زمان واکنش سریع پلی‌یوریا (۵ تا ۱۵ ثانیه) سریع‌تر از کلیه محصولات پوششی رقیب است. این پوشش اتوکاتالیست، به دلیل واکنش‌دهی سریعش، با رطوبت محیط و یا سطح وارد واکنش نشده و بر روی سطوح سرد و یا مرطوب فلزی، بتنی، چوبی، سنگی، آجری، فوم پلی‌یورتان و… قابل اعمال است.
در ضمن با داشتن این خاصیت، امکان طولانی‌تر کردن زمان ژل شدن پلی‌یوریا از ۲۰ ثانیه تا چند دقیقه، جهت مصرف در مواردی که ژل تایم طولانی‌تر مورد نیاز است، وجود دارد.
زمان واکنش و خشک شدن سریع پلی‌یوریا از مهمترین مزایای این پوشش محسوب می‌گردد. خصوصا در مواردی که برگشت به سرویس سریع سازه پس از اعمال پوشش یک فاکتور بحرانی است پلی‌یوریا این امکان را در اسرع وقت فراهم می‌نماید.
خشک شدن کامل پلی‌یوریا در عرض چند ساعت صورت می‌پذیرد. این در حالی است که مدت زمان اعمال و خشک شدن دیگر پوشش‌های محافظتی گاهی هفته‌ها به طول می‌انجامد.
از آنجا که پلی‌یوریا به عنوان پوشش ضدخوردگی استاندارد در صنعت جهت پوشش خطوط لوله نیز مطرح شده است، تجهیزات اتوماتیک پوشش خطوط لوله (lathe) امکان اعمال پوشش در احجام بالا و با سرعت زیاد را فراهم آورده است. تجهیزات اعمال متحرک، اعمال پوشش را در نقاط استراتژیک با کاهش هزینه‌های حمل و نقل امکان‌پذیر می‌نماید. همچنین تعمیرات بسیار سریع نیز فاکتور بسیار جذابی برای مصرف‌کنندگان به حساب می‌آید. در سراسر دنیا در بسیاری از خطوط لوله از جمله Trans-Alaska Petroleum Pipeline و Natural Gas Pipeline در SE آسیا  از پلی‌یوریا جهت پوشش استفاده شده است که نتیجه این پروژه‌ها اعمال و بهره‌برداری سریع، کاهش هزینه‌ها، بهبود کیفیت و کارایی و به حداقل رساندن هزینه تعمیر و نگهداری بوده است.
• عدم حساسیت نسبت به رطوبت:
بر خلاف پلی‌یورتان که نسبت به رطوبت هوا و سطح حساس بوده و در اثر واکنش با رطوبت، ایجاد گاز دی اکسید کربن و متعاقبا کف یا نوک سوزنی می‌نماید، پلی‌یوریا تحت تاثیر رطوبت قرار نمی‌گیرد. واکنش بین دو جزء پلی‌یوریا به قدری سریع انجام می‌گیرد که این مواد فرصت واکنش با رطوبت را پیدا نمیکنند. این مورد خصوصا در شرایط جوی حاد و شرجی از مزایای این پوشش به شمار می‌رود.
حتی اگر سطح اعمال پوشش مرطوب باشد پلی‌یوریا به مراتب بهتر از پلی‌یورتان عمل خواهد کرد. نکته جالب توجه این است که پلی‌یوریا بدون تاثیرپذیری یا ایجاد واکنش، بر روی یخ و آب نیز قابل اعمال می‌باشد. اگرچه اعمال هر پوششی بر روی سطوح خیس، بدون پرایمر یا آماده‌سازی می‌تواند تاثیراتی بر چسبندگی سیستم داشته باشد.
در مجموع پلی‌یوریا یک محافظ بتن کارا به حساب می‌آید. این ماده جهت مصارف آببندی و محافظت استخرها، مخازن، آبنماها، کولینگ تاورها، زیرزمینها، پلها، پارگینگها، رمپها، فرودگاهها، پالایشگاهها و … ایده‌آل است.

سازگاری با محیط زیست:

علی رغم وجود گروه های ایزو سیانات درفرمولاسیون پلی یوریا، این ماده به عنوان محصولی سازگار با محیط زیست طراحی شده، هیچ گونه آسیبی به محیط و مجریانی که از تجهیزات ایمنی استفاده کرده اند وارد نمیکند. پلی یوریا در هیچ کدام از مراحل تولید، انبار، نقل و انتقال، کاربرد و یا مصرف، آلودگی ایجاد نمی کند.

برخی از گرید های پلی یوریا دارای تاییدیه مصرف در تماس با آب آشامیدنی و در پلنتهای مواد غذایی می باشند.

نتیجه تست Gas analysis شرکت SGS بر روی پلی یوریا بدین صورت گزارش شده است که درصد گاز HCN متصاعد شده از پلی یوریا در حالت مشتعل صفر بوده است.

انعطاف پذیری در فرمولاسیون:

معمولا پوشش های پلی یوریا، به دلیل زمان ژل شدن سریعشان و متعاقبا تاثیر ناپذیری پوشش در برابر رطوبت سطح یا محیط، معروف شده اند. اما امکان تولید گرید های مختلف پلی یوریا با زمان ژل شدن طولانی تر نیز وجود دارد. در این صورت پوشش فرصت می یابد که یکنواخت شده و سطحی صاف و براق ایجاد نماید. این محصول Slow Gel در مصارفی که ظاهر و پرداخت کار از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و یا محصول خود تراز شونده و یا نفوذ کننده در سطح مد نظر باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در تجهیزات با اشکال نامنظم مانند شیرآلات، استفاده از پلی یوریا با زمان ژل شدن طولانی تر آسانتر است.

پیشرفت در فرموله کردن افزودنیهای جدید باعث تامین مزایا و خواص اعجاب انگیزی در پلی یوریا شده است. افزودنی های مخصوص بهبود چسبندگی، نیاز به پرایمر را به حداقل رسانده اند. این مزیت باعث حذف مرحله پرایمر، کاهش هزینه های اعمال و زمان پروسه اعمال خواهد شد.

همچنین افزودنیهای مقاوم UV ، طول عمر بیشتر قرارگیری در معرض نور خورشید را تضمین می نمایند.

پلی یوریاهای هیبریدی میتوانند بسته به نوع ساختار از خواص خوب پلی یورتانها یا اپوکسی ها نیز توامان برخوردار باشند.

تنظیمات فرمول، امکان مصرف پلی یوریا را در هر موردی فراهم می نماید. امکان تغییر میزان سختی، انعطاف پذیری، مقاومت شیمیایی، مقاومت در برابر اشعه UV، مقاومت حرارتی و… با تغییر فرمولاسیون وجود دارد.

سطوح قابل اعمال:

پلی یوریا بر روی سطوح فلزی، بتنی، ژئوتکستایل، چوبی، فایبرگلاس، سنگی، فوم های پلی یورتان، پشم های معدنی، آجری، شاتکریت و … قابل اعمال است.

کاربردهای پلی یوریا

پلی یوریا در صنایع مختلف کاربرد دارد. از جمله این صنایع عبارتند از: صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، صنعت آب و فاضلاب، تولید نیرو، صنایع نظامی، صنایع استخراج معدن، تاسیسات عام المنفعه، پوشش سقف و کف، صنایع دریایی، صنایع کشاورزی، صنایع اتومبیل سازی، ساخت و ساز، فوم و کامپوزیت و…

پلی یوریا در مصارف زیر و روی سطح زمین و مغروق در آب شور و شیرین و… و در شرایط جوی و محیطی مختلف قابل مصرف است.

نتیجه گیری:

در دنیای امروز، پلی یوریا اثبات کرده است که انتخابی موثر، کارا و اقتصادی در صنعت پوشش های محافظتی و ضد خوردگی و صنایع مرتبط به حساب می آید.

تولید محصولاتی با خواص بهبود یافته و پیشرفته ترین تجهیزات اعمال و پاشش جهت حصول بهترین کیفیت و تامین خواسته مصرف کنندگان، هر روز بر محبوبیت و مقبولیت این پوشش در صنایع جهان می افزاید.


• چسبندگی عالی:
سیستمی که شامل آماده‌سازی کامل سطح باشد چسبندگی را خصوصا در شرایط بحرانی چون اعمال بر روی بتن مربوط به کف‌پوش‌ها و یا پوشش داخلی مخازن بهبود می‌دهد. این مورد شامل اعمال بر روی فلز، چوب، سنگ، ژئوتکستایل و … نیز میشود.
پلی‌یوریا در تست‌های چسبندگی بسیار خوب عمل می کند. به دلیل همین چسبندگی، تراوشناپذیری و مقاومت در برابر شارژهای الکتریکی، نتیجه تست‌های جدایش کاتدی این پوشش عالی است.
مقدار جدایش کاتدی پلی‌یورتان در عرض ۳۰ روز و در دمای ◦c 23، مطابق استاندارد DIN-30671 کمتر از mm12 می‌باشد. این مقدار در مورد پلی‌یوریا به کمتر از mm 4 تقلیل یافته است.
این فاکتور در پوشش سطوح فلزی و خطوط لوله از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

• مقاومت کششی عالی:
پلی‌یوریاهای جدید با نیروی کمتری کشیده می‌شوند و همپای پلی‌یورتان‌ها و حتی بهتر از آنها در برابر سوراخ‌شدگی و پارگی مقاومت می‌کنند.

درصد افزایش طول و مقاومت کششی عالی پلی‌یوریا قابلیت ایجاد پل بر روی ترک‌ها و پرکردن شکاف‌های سطح را فراهم آورده و از ضعف پوشش در این حالات جلوگیری می‌کند.
مطابق استاندارد ASTM C-836 مقدار قابل قبول crack bridging 4/1 میلیمتر است. این در حالی است که این مقدار در پلی‌یوریا به بیش از ۵ میلی‌متر افزایش می‌یابد. (این تست در دمای c°۳۰- و c°۵۰+ تکرار شده و هیچگونه آثار جدایش و یا کاهش چسبندگی رویت نشده است).
همین مقاومت کششی بالا، پلی‌یوریا را برای استفاده در مواردی که سطح ممکن است در طی زمان تغییر جهت دهد، تحت لرزش یا ضربه باشد و یا زمان‌هایی که تنش‌های جدید اعمال می‌شود، ایده‌آل می سازد. این فاکتور در محافظت و آب‌بندی سطوح بتنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


• درصد مواد فرار برابر صفر:
درصد مواد فرّار بسیار کم و یا صفر پلی‌یوریا سبب شده است که این محصول در مواردی که عدم‌آلودگی و یا سمیت پوشش از اهمیت خاصی برخوردار است، بسیار خوب عمل کند. این خاصیت پلی‌یوریا امکان استفاده از آن را در فضاهای کاری محدود و بسته فراهم می‌آورد. پلی‌یوریا به دلیل VOC حدود صفر، در تماس با آب آشامیدنی، کاربردهای پزشکی، لوازم بهداشتی، صنایع غذایی و سیستم‌های تبرید، قابل مصرف بوده و دارای تاییدیه‌های مرتبط می‌باشد.
تا سال‌های اخیر بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی و نوشیدنی‌ها به دلیل بهداشتی نبودن محیط و نداشتن تاییدیه مجبور به توقف تولید و یا پرداخت جریمه‌های سنگین برای ادامه کار بودند. در حال حاضر پلی‌یوریا بهترین راه حل برای پوشش کف و دیوارهای سالن‌های تولید و انبار، تجهیزات و لوازم و… در اینگونه کارخانجات است. همچنین از این ماده می‌توان در پوشش و آب‌بندی مخازن و لوله‌های آب، آکواریوم و دلفیناریوم نیز استفاده کرد.

• مقاومت سایشی بالا:
پلی‌یوریا در محیط‌های بسیار ساینده به خوبی عمل می‌کند. مقاومت آن در برابر سوراخ شدن، پارگی، ضربه و سایش، این محصول را برای پوشش سطوح تحت سایش مانند انبارش و حمل محصولات زغال سنگی، پسماندهای هسته‌ای، زباله‌ها، دستگاه همزن سیمان، خطوط آهن و مسیرهای ریلی، صنایع قایق‌سازی، کف‌پوش کامیون‌ها، سیلوها، کف کارخانجات و صنایع سنگین، تونل‌ها و لوله‌ها و دایجسترهای فاضلاب و دیگر موارد مناسب می‌نماید.
در مقایسه مقاومت سایشی پلی‌یوریا با پلی‌یوتان واپوکسی مطابق استاندارد ASTM-D4060 مقاومت سایشی پلی‌یوریا حداقل ۵/۶ برابر الاستومر پلی‌یورتان و ۱۶ برابر اپوکسی گزارش شده است.

• مقاومت در برابر برودت، حرارت و آتش:
پلی‌یوریا مقاومت حرارتی و برودتی خوبی دارد. پلی‌یوریای سخت در مقابل گرما تغییر شکل نداده و شره نمی‌کند. همچنین در دمای پایین شکننده نشده و خواص خود را از دست نمی‌دهد، در عین این که انعطاف‌پذیری خود را حفظ کرده  و در مقابل ضربه مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. در این مورد پلی‌یورتان‌ها تمایل به شره کردن دارند.
چنانچه‌ این محصول در معرض شعله آتش قرار گیرد، پلی‌یوریا بهتر از اکثر پلیمرها عمل نموده و دود کم و پخش شعله بسیار محدود دارد. در ضمن در بخارات متصاعد شده آن در حالت مشتعل، مواد سمی و سرطان‌زا وجود ندارد.

• دوام طولانی مدت:
بسیاری از پلی‌یوریاها بر پایه ایزوسیانات‌های آلیفاتیک هستند که مقاومت جوی و دوام رنگی بالایی دارند. محصولاتی که بر پایه ایزوسیانات‌های آروماتیک هستند، دوام رنگی نداشته و در معرض نور به سمت زرد شدن و یا تیره شدن تمایل دارند.
پیشرفت‌های علمی اخیر در زمینه تکنولوژی محصولات آلیفاتیک منجر به توسعه فرمول‌های جدید آسپارتیک شده است. این پلی‌یوریاهای آلیفاتیک‌ـ‌آسپارتیک با یک لایه بسیار نازک ۱۲۵-۷۵ میکرونی، دوام رنگی و مقاومت در برابر UV را تامین نمایند. این ضخامت در سیستم‌هایی که استفاده از پلی‌یوریای آلیفاتیک به تنهایی مدنظر است تا ۵۰۰ میکرون افزایش خواهد داشت.
نکته قابل توجه این است که علی‌رغم تغییر رنگ پلی‌یوریای آروماتیک در تست‌های weathering این تغییر فقط محدود به سطح بوده و در سایر خواص مکانیکی و شیمیایی و فیزیکی پوشش تغییر ایجاد نمی شود. لذا در مصارف صنعتی که ثبات رنگ اهمیت چندانی ندارد می‌توان از پلی‌یوریای آروماتیک به تنهایی و با قیمت مناسب‌تر استفاده نمود.
• حفاظت محیطی:
می‌توان پلی‌یوریا را جهت پوشش دیوارها و کف‌های در تماس با مواد شیمیایی، اسیدهای رقیق، قلیاها، محلول‌های نمک، حلال‌های آلی و روغن‌ها استفاده کرد.
پلی‌یوریا سد محکمی در برابر ریزش و آلوده‌سازی محیط زیست توسط مواد فوق ایجاد می‌کند.
در این گونه مصارف، پلی‌یوریا خود را با شکل خط لوله، انشعابات و اتصالات، تطابق داده و این سازه‌ها را کاملا سیل و آب‌بند می‌کند.

• سازگاری با محیط زیست:
علی‌رغم وجود گروه‌های ایزو سیانات در فرمولاسیون پلی‌یوریا، این ماده به عنوان محصولی سازگار با محیط زیست طراحی شده و هیچ‌گونه آسیبی به محیط و مجریانی که از تجهیزات ایمنی استفاده کرده‌اند وارد نمیکند. پلی‌یوریا در هیچ کدام از مراحل تولید، انبار، نقل و انتقال، کاربرد و یا مصرف، آلودگی ایجاد نمی‌کند.
برخی از گرید‌های پلی‌یوریا دارای تاییدیه مصرف در تماس با آب آشامیدنی و در پلنت‌های مواد غذایی می‌باشند.
نتیجه تست Gas analysis شرکت SGS بر روی پلی‌یوریا بدین صورت گزارش شده است که درصد گاز HCN متصاعد شده از پلی‌یوریا در حالت مشتعل صفر بوده است.
• انعطاف پذیری در فرمولاسیون:
معمولا پوشش‌های پلی‌یوریا، به دلیل زمان ژل شدن سریع‌شان و متعاقبا تاثیرناپذیری پوشش در برابر رطوبت سطح یا محیط، معروف شده‌اند. اما امکان تولید گرید‌های مختلف پلی‌یوریا با زمان ژل شدن طولانی‌تر نیز وجود دارد. در این صورت پوشش فرصت می‌یابد که یکنواخت شده و سطحی صاف و براق ایجاد نماید. این محصول Slow Gel در مصارفی که ظاهر و پرداخت کار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و یا محصول خود‌ تراز شونده و یا نفوذکننده در سطح مد نظر باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در تجهیزات با اشکال نامنظم مانند شیرآلات، استفاده از پلی‌یوریا با زمان ژل شدن طولانی‌تر آسان‌تر است.
یشرفت در فرموله کردن افزودنی‌های جدید باعث تامین مزایا و خواص اعجاب‌انگیزی در پلی‌یوریا شده است. افزودنی‌های مخصوص بهبود چسبندگی، نیاز به پرایمر را به حداقل رسانده‌اند. این مزیت باعث حذف مرحله پرایمر، کاهش هزینه‌های اعمال و زمان پروسه اعمال خواهد شد.
همچنین افزودنی‌های مقاوم UV‌، طول عمر بیشتر قرارگیری در معرض نور خورشید را تضمین می‌کنند.
پلی‌یوریاهای هیبریدی می‌توانند بسته به نوع ساختار از خواص خوب پلی‌یورتان‌ها یا اپوکسی‌ها نیز توامان برخوردار باشند.
تنظیمات فرمول، امکان مصرف پلی‌یوریا را در هر موردی فراهم می‌کند. امکان تغییر میزان سختی، انعطاف‌پذیری، مقاومت شیمیایی، مقاومت در برابر اشعه UV، مقاومت حرارتی و… با تغییر فرمولاسیون وجود دارد.
• سطوح قابل اعمال:
پلی‌یوریا بر روی سطوح فلزی، بتنی، ژئوتکستایل، چوبی، فایبرگلاس، سنگی، فوم‌های پلی‌یورتان، پشم‌های معدنی، آجری، شاتکریت و … قابل اعمال است.

کاربردهای پلی یوریا

پلی‌یوریا در صنایع مختلف کاربرد دارد. از جمله این صنایع عبارتند از: صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، صنعت آب و فاضلاب، تولید نیرو، صنایع نظامی، صنایع استخراج معدن، تاسیسات عام‌المنفعه، پوشش سقف و کف، صنایع دریایی، صنایع کشاورزی، صنایع اتومبیل‌سازی، ساخت و ساز، فوم و کامپوزیت و… .
پلی‌یوریا در مصارف زیر و روی سطح زمین و مغروق در آب شور و شیرین و… و در شرایط جوی و محیطی مختلف قابل مصرف است.
نتیجه گیری
در دنیای امروز، پلی‌یوریا اثبات کرده است که انتخابی موثر، کارا و اقتصادی در صنعت پوشش‌های محافظتی و ضدخوردگی و صنایع مرتبط به حساب می‌آید.
تولید محصولاتی با خواص بهبودیافته و پیشرفته‌ترین تجهیزات اعمال و پاشش جهت حصول بهترین کیفیت و تامین خواسته مصرف‌کنندگان، هر روز بر محبوبیت و مقبولیت این پوشش در صنایع جهان می‌افزاید.

چاپ شده در ماهنامه خبری، آموزشی ، پژوهشی و تحلیلی صنعت ساختمان

دانلود نسخه PDF مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *